2021/06/13

Elindult a Magyar Államkincstár új számlavezető rendszere

Cégünk 2020. február 17-én a 4iG Nyrt. alvállalkozójaként kezdte meg a Magyar Államkincstár új számlavezető rendszerének bevezetését. A rendszerbevezetési projekt a 2021. június 1-jén sikeresen zárta le az első fázisát: ezen a napon több, mint 2500 intézmény (pl. állami tulajdonban levő vállalkozások, önkormányzatok) kezdte meg az új rendszer használatát, amelyben ezen intézmények teljeskörű számlavezetése valósul meg. A bevezetési projekt azonban itt nem áll meg: az év végén a Magyar Államkincstár további partnerei számára is elérhetővé válik a korszerű pénzügyi szolgáltatás nyújtása.

Mivel foglalkozik a Magyar Államkincstár?

A Magyar Államkincstár az ország legjelentősebb pénzintézete: jelenleg 28 000 milliárd forint költségvetési forrás kezelését végzi, 2,5 millió nyugdíjas és 1,3 millió család járandóságát utalja ki havonta, amely ellátásokra kifizetett összeg 2020-ban mintegy 4100 milliárd forintot tett ki. A Kincstár emellett jelenleg több mint 900 ezer állampolgár munkabérének számfejtését végzi, és mintegy 520 ezer állampapír számla kezelésével az ország egyik legnagyobb befektetési portfolióját kezeli. A számok tükrében nem túlzás állítani, hogy a Magyar Államkincstár az ország legfontosabb pénzintézete.

Miért volt szükség a Kincstár számlavezető rendszerének a cseréjére?

Bár a Magyar Államkincstár informatikai rendszerei megbízhatóan működtek és hónapról-hónapról gondoskodtak a juttatások kiutalásáról, de olyan régi szoftverekről van szó – köztük van olyan, ami 1997 óta üzemel – amelyek érthetően nem voltak felkészítve a pénzügyi világ új kihívásaira. A pénzügyi szolgáltatások interneten keresztüli elérése például ma már alapelvárás, és a fizetési tranzakcióknak az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) bevezetésének köszönhetően másodpercek alatt teljesülnie kell a pénzintézetek között. Mivel a kormányzat és a Magyar Államkincstár célja magas színvonalú pénzügyi szolgáltatások nyújtása az állampolgárok számára, ezért elkerülhetetlenné vált ezen régi szoftverkomponensek lecserélése.

Milyen szoftvermegoldások fejlesztésére és bevezetésére kerül sor?

A Kincstár számlavezető rendszerének cseréje a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00024 „Az adminisztratív terhek csökkentése - A 21. század családtámogatási, nyugdíj és kincstári számlavezető rendszere” projekt keretében valósul meg, amely projekt a számlavezetés mellett több informatikai megoldás implementációjára irányul (ld. http://www.allamkincstar.gov.hu/hu/a-kincstar/kofop-1-0-0-vekop-15-2016-00024). Cégünk ezen projekt keretében – a 4ig Nyrt. alvállalkozójaként - a következő főbb funkciók fejlesztését végzi:

  • A Kincstár ügyfeleinek interneten keresztüli elektronikus ügyintézését megvalósító ügyfél front-end megvalósítása.
  • A számlavezetési szolgáltatásokat megvalósító számlavezető back-office rendszer megvalósítása.
  • A számlavezető rendszer és az országos fizetési rendszerek közötti pénzforgalmi csatolók, és a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00024 egyéb együttműködő rendszerei felé az interfészek kialakítása.

Az ügyfél front-end megvalósításához cégünk a DigiTie rendszerünk fejlesztése során, míg a back-office számlavezető rendszer kialakításakor a MoonSol rendszerünk fejlesztése során szerzett tapasztalatokat használjuk fel.

A bevezetési kockázatok csökkentése érdekében a fenti komponensek bevezetése két fázisban történik:

  • A projekt első fázisában – amely első fázis a korábban leírtaknak megfelelően 2021. június 1-jén zárult le sikeresen – a kincstári körön kívüli intézmények (azaz az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény - Áht. - 79.§ (2), (4), (4a), (4c) és (4d) bekezdései szerinti ügyfelek) veszik használatba a rendszert. A költségvetési intézmények kiszolgálása még a régi rendszerekkel történik.
  • A projekt második fázisában a kincstári körön belüli intézmények (azaz az Áht. 79.§ (1) bekezdése szerinti jogi személyek és előirányzatok) is megkezdik az új rendszer használatát. A projekt második fázisa várhatóan 2021. utolsó negyedévében zárul le.

A projektről további érdekes információkat találhat a Kincstár elnökével - Bugár Csaba úrral – készült interjúban: https://www.vg.hu/penzugy/penzugyi-szolgaltatok/modern-penzugyi-szolgaltatova-valna-az-allamkincstar-3704296/.

Mennyire nagy kihívás a projekt megvalósítása?

A Magyar Államkincstár új számlavezető rendszerének bevezetése az ország egyik legnagyobb kihívással járó informatikai projektje. A Kincstár több mint 6000 főt foglalkoztató hatalmas intézmény megyei kirendeltségekkel, számos irányítási szintet tartalmazó szervezettel. A Kincstár több rendszerét egyidőben cseréli, ezért kritikus fontosságú, hogy pl. a költségvetés tervezési szoftver és a számlavezetés bevezetése összehangoltan történjen. A megvalósítandó funkcionalitás komplex, ezért a Kincstár komoly létszámú saját projekt szervezetet állított fel a követelmények meghatározására és az elkészült modulok tesztelésére, amely csapatot számos tanácsadó cég támogat. Az első fázis sikeres elindításához az alkalmazott technológia és szoftverkomponensek magas szakmai színvonala és testreszabhatósága mellett kiemelten szükség volt az „emberi tényezőre”. Cégünk vezetése rendkívül büszke arra a szakmailag felkészült, kitartó és állhatatos csapatra, amely képes volt a 4iG Nyrt. és a Kincstár szakembereivel karöltve 14 hónap alatt elérni ezt az eredményt. A projekt alatt sokan állították, hogy „ez ennyi idő alatt nem fog menni”.

Örömmel jelenthetjük: tévedtek!

„A gép forog, az alkotó pihen”?

Madách Imre híres idézete arra utal, hogy valami lezárult. Korántsem. A projekt egyrészt folytatódik, még előttünk van a kincstári körön belüli ügyfelek kiszolgálása. Ha pedig ez is megvalósult, akkor jöhet azon ezernyi ötlet megvalósítása, amely talán ennek a projektnek az időkereteibe nem fért bele, de szükség van ahhoz, hogy a Kincstár a legmodernebb pénzügyi szolgáltatást nyújtsa az ügyfeleinek!

Cégünk elkötelezett, hogy ügyfelei részére 21. századi megoldásokat fejlesszen és vezessen be. Akár zöldmezős pénzintézetről van szó, akár többszázezres vagy milliós állománnyal rendelkező piaci szereplőről, mind a front-, mind a back-office területén segítséget tudunk nyújtani.

 

Keressen minket, és egy ingyenes konzultáció keretében segítünk kialakítani az Önöknek megfelelő informatikai támogatás koncepcióját!